Tarih:19.06.2020
Sayı:2020/HD-09
Konu:E-İrsaliye Uygulaması
19.10.2019 Tarih ve 30923 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 509 nolu Vergi Usul Kanun Genel Tebliği ve 3 sıra nolu Elektronik Defter Genel Tebliği ile elektronik defter ve elektronik belge uygulamalarına ilişkin yeni düzenlemeler yapılmış ve buna ilişkin detaylı açıklamalarımız 23.10.2019 tarih ve 2019/HD-16 sayılı sirkülerimizde yayımlanmıştır.
Buna göre;
1.Aşağıda sayılan mükelleflere, 01.07.2020 tarihine kadar e-İrsaliye uygulamasına geçme zorunluluğu getirilmiştir.
-e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan ve 2018 veya müteakip hesap dönemleri brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafı iş hasılatı) 25 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler,
-Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle EPDK'dan lisans (bayilik lisansı dahil) alan mükellefler,
-3213 sayılı Maden Kanunu kapsamında düzenlenen işletme ruhsatı/sertifıkası sahipleri ve işletme ruhsatı/sertifikası sahipleri ile yaptıkları sözleşmeye istinaden maden üretim faaliyetinde bulunan gerçek ve tüzel kişi mükellefler,
-4634 sayılı Şeker Kanununun 2 nci maddesinin (e) bendinde tanımına yer verilen şekerin (beyaz şeker) imalini gerçekleştiren mükellefler,
-e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerden demir ve çelik (GTİP 72) ile demir veya çelikten eşyaların (GTİP 73) imali, ithali veya ihracı faaliyetinde bulunan mükellefler,
-Tarım ve Orman Bakanlığınca gübre üretim ve tüketiminin kayıt altına alınmasına yönelik oluşturulan Gübre Takip Sistemi’ne kayıtlı kullanıcılar,
2.Kendisine e-İrsaliye düzenlenen mükellefler, istemeleri halinde, e-İrsaliyeye konu malların ne kadarlık kısmının teslim alındığını/kabul edildiğini, teslim alınmayan mallara ilişkin olarak, kabul edilmeyen mal miktarını ve nedenini uygulama üzerinden e-irsaliye Yanıtı ile e-İrsaliyeyi düzenleyene iletebilecektir.
3.e-İrsaliye Yanıtı ile yapılan kısmi kabul durumlarında, kabul edilmeyen malların satıcısına geri gönderimi için, alıcının e-irsaliye uygulamasına kayıtlı kullanıcı olması durumunda e-İrsaliyenin, uygulamaya kayıtlı kullanıcı olmaması durumunda ise matbu kağıt sevk irsaliyesinin ayrıca düzenlenmesi gerekmektedir.
4.Bununla birlikte düzenlenen e-irsaliyenin, alıcısının ya da muhteviyatındaki malların tamamının hatalı olması halinde, alıcısı tarafından e-İrsaliye Yanıtı ile reddedilmesi mümkündür. Ancak ret işleminin malın fiili şevkinden önce yapılması gerekmektedir. Malın fiili sevkinden sonra gönderilecek ret e-irsaliye Yanıtları hükümsüz olup, bu durumda malı taşıyan/taşıttıran tarafından yeni bir e-irsaliye düzenlenmesi gerekecektir.
Saygılarımızla,
HİSAR DENETİM
İbrahim ÇİFTCİ
Yeminli Mali Müşavir
Sami OKUTAN
S.M. Mali Müşavir
1735 kişi tarafından görüntülenmiştir.
Hisar Denetim
Merkezefendi Mah. Mevlana Cad.Tercüman Sitesi A-2 Blok Kat:8 Daire:34 Cevizlibağ / Zeytinburnu / İstanbul
Tel : 0(212) 679 09 43
Faks : 0(212) 679 09 46
E-Posta : info@hisardenetim.com.tr