SİRKÜLER RAPOR
Tarih : 10.11.2015
Sayı : 2015/HD-11
Konu : Elektronik Tebligat Uygulaması
Bilindiği üzere vergileme işlemleri tarh, tebliğ ve tahakkuk olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.
Bu işlemlerin tarh ve tahakkuk ayaklarının büyük kısmı elektronik ortamda gerçekleştirilmeye başlanmıştır.
Tebliğ işlemlerinin de elektronik ortamda yapılmasına ilişkin düzenlemeleri yapmak için Vergi Usul Kanunu’nun 107/A maddesi ile Maliye Bakanlığı’na Ağustos 2010’da yetki verilmiştir.
Maliye Bakanlığı bu yetkisini kullanarak, 27.08.2015 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 456 sıra no’lu Vergi Usul Kanunu tebliği ile, 01.01.2016 tarihinden itibaren başlayacak elektronik tebligat uygulamasına ilişkin düzenlemeler yapmıştır.
Bu tebliğ ile getirilen düzenlemeler aşağıda maddeler halinde sunulmuştur.
1.Elektronik tebligat mükelleflere, Maliye Bakanlığı tarafından kurulan elektronik tebligat sistemi üzerinden yapılacaktır. Mükellefler ise bu sisteme düşen tebligatları, alacakları internet şifreleri ile giriş yaparak görebileceklerdir.
2.Elektronik ortamda tebligat, muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış sayılacaktır.
3.Kurumlar vergisi mükellefleri ve ticari, zirai ve mesleki kazanç yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunanlar (Kazançları basit usulde tespit edilenlerle gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçiler hariç) elektronik adres kullanmak zorunda olup, bunlara yapılacak tebligatlar elektronik ortamda yapılacaktır. Bunlar dışında kalanlar ise isteğe bağlı olarak kendilerine elektronik tebligat yapılmasını talep edebileceklerdir.
4.Elektronik tebligat sistemini kullanmak zorunda olan kurumlar vergisi mükelleflerin, 01.01.2016 tarihine kadar ekte sunulan “elektronik tebligat talep bildirimini (şirketler ve diğer tüzel kişiler için)” doldurarak, bağlı oldukları vergi dairesine vermeleri gerekmektedir.
01.01.2016 tarihinden sonra mükellefiyet tesis ettirenler ise, işe başlama tarihini takip eden 15 gün içinde elektronik tebligat talep bildiriminde bulunmak zorundadırlar.
5.Elektronik tebligat sistemini kullanmak zorunda olan gelir vergisi mükelleflerinin, 01.01.2016 tarihine kadar ekte sunulan “elektronik tebligat talep bildirimi (gerçek kişiler için)”ni internet vergi dairesinde elektronik ortamda doldurmaları ve elektronik tebligat sistemini kullanmaya başlamaları gerekmektedir.
6.Elektronik tebligat sistemini kullanmak üzere, elektronik tebligat talep bildirimi ile bildirimde bulunan mükelleflere vergi dairesince, müracaat anında sistemden üretilecek internet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.
7.213 sayılı Kanun hükümlerine göre tebliği gereken evrak, elektronik imza ile imzalanacak ve vergi dairesi adına Başkanlık tarafından tebliğ yapılacak muhatabın elektronik tebligat adresine iletilecektir.
Elektronik tebligat sistemine internet vergi dairesi üzerinden erişilecektir. İnternet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifresine sahip olan gerçek ve tüzel kişiler şifreleriyle elektronik tebligat adreslerine ulaşacaklardır. İnternet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifresi olmayan gerçek kişiler ise sisteme her girişte yapılan kimlik doğrulaması ile elektronik tebligat adreslerine erişeceklerdir.
Tüzel kişilerde ticaret sicil kaydının silindiği (nevi değişikliği ve birleşme halleri dahil) tarih itibarıyla, elektronik tebligat adresi kapatılacaktır. Gerçek kişilerde ise ilgilinin ölümü veya gaipliğine karar verildiğinin idare tarafından tespit edildiği durumlarda ölüm/karar tarihi itibarıyla ilgilinin elektronik tebligat adresi re’sen kapatılacaktır. Mirasçıların bağlı olunan vergi dairesine başvurması halinde de müteveffanın elektronik tebligat adresi kullanıma kapatılacaktır.
10.Gerçek ve tüzel kişi mükellefler;
-Elektronik Tebligat Talep Bildirimini süresinde, tam ve doğru olarak vergi dairesine beyan etmekle,
-Beyan edilen bilgilerde meydana gelecek değişiklikleri öncesinde veya en geç değişiklik tarihinde vergi dairesine bildirmekle,
-Elektronik Tebligat Talep Bildiriminde belirtilen tüm şartlara riayet etmekle,
-Sistem kullanımına ilişkin olarak kendisine verilmiş olan kullanıcı kodu, parola ve şifre gibi bilgilerini korumakla, üçüncü kişilerle paylaşmamakla ve başkasına kullandırmamakla,
-Sistem kullanımına ilişkin olarak kendisine verilmiş olan kullanıcı kodu, parola ve şifre gibi bilgilerin istenmeyen şekilde üçüncü kişilerin eline geçtiğini tespit ettiğinde derhal vergi dairesine bilgi vermekle,
Yükümlü kılınmıştır.
11.Elektronik tebligat sistemine dahil olması zorunlu olanlardan bu Tebliğ ile getirilen yükümlülüklere uymayanlar için Kanunun 148, 149 ve mükerrer 257 nci maddeleri uyarınca, V.U.K.’nun Mükerrer 355 inci maddesinde yer alan özel usulsüzlük cezası kesilecektir.
12.Ceza uygulaması sonrasında re’sen oluşturulan internet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifresi gerçek kişilerde mükellefe, tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde doğrudan kanuni temsilcisine dairece tebliğ edilecek ve elektronik tebligat adreslerine tebligat gönderimine başlanacaktır.
Saygılarımızla,
HİSAR DENETİM
1933 kişi tarafından görüntülenmiştir.
Hisar Denetim
Merkezefendi Mah. Mevlana Cad.Tercüman Sitesi A-2 Blok Kat:8 Daire:34 Cevizlibağ / Zeytinburnu / İstanbul
Tel : 0(212) 679 09 43
Faks : 0(212) 679 09 46
E-Posta : info@hisardenetim.com.tr